Het geheim van een 100-jarig familiebedrijf

22.03.2023

De tijd van Ad en Dik Bultman, de tweede generatie die aan het roer stond

Autoverhuur Bultman is een familiebedrijf waar inmiddels twee keer het stokje is doorgegeven aan een nieuwe generatie. Opa Bultman, die het bedrijf in 1923 startte, gaf het stokje zo’n 60 jaar geleden door aan zijn zoons Ad en Dik en inmiddels staat Dave, zoon van Ad, al zo’n 15 jaar aan het roer. Hoe hou je een bedrijf zo’n lange tijd in stand? Ad en Dik vertellen het geheim, waarmee ook meteen een waardevolle verzameling herinneringen wordt opgehaald.

Op eigen kracht

Om direct met de deur in huis te vallen, is het codewoord: onbeperkt wederzijds vertrouwen in elkaar en investeren. En dan doelen de heren nog niet eens zozeer op geld, maar vooral op tijd. “Een werkweek van 80 uur was normaal,” licht Dik toe. “En dat voor 25 gulden per week, in de tijd dat wij nog in de zaak van mijn vader werkten. Daar komen de meesten hun bed niet voor uit,” lacht hij.

“Uit trots en liefhebberij voor het vak doe je dat gewoon. Ook om het geld dat in de zaak zit, zoveel mogelijk daar te houden. We deden bijna alles zelf. Reparaties, transport… En in lastigere tijden zet je nóg een stapje extra,” leggen Ad en Dik uit. “Niet voor niets dat we het altijd op eigen kracht hebben kunnen doen, met minimale tussenkomst van banken en leningen.”

“Uit trots en liefhebberij doe je het gewoon.” - Ad Bultman

Tripjes

Omdat de heren ook zaken zoals transport, het brengen en halen van auto’s en ook hulp bij pechgevallen grotendeels zelf op zich namen, hebben zij een scala aan memorabele tripjes verzameld. “We werden bijvoorbeeld gebeld over een pechgeval ergens in Duitsland. Dan stapten we gewoon direct in de auto,” blikt Dik terug.

 “Net als naar Frankrijk voor de herdenking van Canadese soldaten in Normandië, waar last minute vervangend vervoer voor nodig was,” vult Ad zijn broer aan, wijzend naar een foto aan de muur. “Altijd mooi om te doen. Dan waren er altijd wel vrienden die mee wilden. Onderweg met zijn allen gezellig ergens eten of zelfs een potje golfen.”

Nooit terugkijken op verlies

De nuchtere, ijverige mentaliteit hebben Ad en Dik meegekregen van hun vader. Ook in mindere tijden ga je ‘gewoon’ door, zo is de instelling binnen de familie Bultman. “Mijn vader zei altijd: ‘Nooit terugkijken op je verlies’,” vertelt Dik. “In crisisperioden of bijvoorbeeld bij de brand in 1989 hebben we ons altijd snel aangepast en geschakeld. Rouwen en zeuren is zinloos. Daardoor stond er een dag na de brand ook alweer een blauw geschilderd kantoor en konden de zaken doorgaan.”

"Nooit terugkijken op je verlies.” - Dik Bultman

Relaties

Dat de familie Bultman ook in mindere tijden snel door kon pakken, heeft volgens de broers ook te maken met de goede relatie met werknemers en klanten die ze hebben opgebouwd. Ad licht toe: “Klanten, leveranciers, buren… Iedereen stond voor ons klaar en we ontvingen zelfs bloemen en cake als steun.” “Dat hielp mee om de broekriem nog eens strak aan te trekken en weer door te gaan,” vult Dik aan.

Investeren, hard werken en goede relaties zijn volgens Ad en Dik dan ook de ‘key’ voor het succesvol laten voortbestaan van het familiebedrijf.